C

Cum a fost la: Workshop-ul De la jurnal științific la articol de popularizare

Pe 19 aprilie 2019, am susținut la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași workshopul „De la jurnal științific la articol de popularizare”. Acesta s-a adresat cercetătorilor aflați în toate etapele din carieră (juniori, mid-career, senior), curioși cum se poate face pasul de la diseminarea rezultatelor cercetărilor în jurnale științifice, accesate doar de specialiști din domeniu, la popularizarea spre publicul larg.

Majoritatea articolelor de popularizare a cercetării se bazează pe articole publicate în jurnale științifice, „traduse” prin limbaj, abordare și structură astfel încât ele să stârnească interesul și să fie înțelese de publicul nespecialist.

Atelierul a fost unul practic și fiecare participant a lucrat pe un articol științific la alegerea sa, învățând să:

  • explice concepte complexe până când sunt înțelese de un public din afara acelui domeniu științific
  • transforme jargonul științific în limbaj obișnuit, proaspăt și viu
  • schimbe structura informației din articolul original astfel încât acesta să devină unul de popularizare
  • aleagă, dintre mai multe subiecte de interes științific, pe cel sau cele care sunt relevante pentru public.

La sfârșitul workshop-ului, am aplicat un chestionar pentru a vedea dacă participanții au reținut bine conceptele cheie, și pentru a testa care sunt acele idei care surprind și sunt ușor de reținut. Iată care au fost acestea, prin prisma celor care au fost la workshop:

Modul de structurare a unui comunicat, folosirea limbajului adecvat (faptul că nici prea complicat, dar nici prea simplu nu e bine), adaptarea la publicul țintă;

Articolul de comunicare trebuie să fie scurt, concis și la obiect, nu foarte mulți termeni științifici, dar nici lipsa lor completă nu e recomandată;

Nu trebuie să eliminați complet termenii tehnici, redarea ideilor să fie totuși pe ințelesul marelui public, să se evite frazele lungi;

Am reținut că trebuie să extragi esența esenței și că este foarte util să empatizezi și să îți dai seama ce anume ar fi relevant pentru celălalt.

Despre diferența dintre diseminarea științifică, așa cum este înțeleasă în comunitatea cercetătorilor, și popularizarea rezultatelor cercetărilor — ceva ce este cerut în proiectele de cercetare și proiectele finanțate prin fonduri europene — am scris și în Articolul jurnalistic vs articolul ştiinţific – care sunt principalele diferențe.

 

CategoriiTraining

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *