C

Când anunțăm o conferință de presă?

Conferințele de presă sunt ca un ingredient extrem de prețios în bucătăria comunicării: folosiți-le rar și doar când aveți ceva cu adevărat interesant de spus. Pentru convocarea unei conferinţe de presă este nevoie de un rezultat extrem de valoros, bine explicat de către un cercetător cu experienţă în comunicare şi ilustrat profesionist cu materiale audio-video.

Conferinţele de presă sunt un instrument de comunicare ce permite anunţarea directă a unor rezultate, cu posibilitatea imediată de a răspunde la întrebări din partea presei.

Atât în online, în această perioadă, cât și fizic, conferinţele de presă au un format standardizat. Încep o scurtă introducere în subiect (motivul anunţării conferinţei de presă) şi despre instituţie, realizată de specialistul în comunicare. Urmează cercetătorul, care îşi prezintă rezultatele ştiinţifice într-o manieră concisă, începând cu concluziile şi cu cele mai interesante aspecte ale comunicării. La conferinţă pot fi prezenți și alți membri ai echipei, aducând fiecare o perspectivă proprie. Cea mai mare parte a conferinţei este dedicată întrebărilor şi răspunsurilor, după care cercetătorii implicați ar trebui să fie disponibili pentru interviuri individuale cu toţi jurnaliştii care solicită acest lucru.

Conferinţa trebuie programată într-un interval lipsit de alte evenimente din domeniu (de exemplu, trebuie să aflați dacă o altă universitate sau instituție de cercetare nu organizeză o conferință în același timp), astfel încât jurnaliştii să nu fie puşi în situaţia să aleagă între două sau mai multe locaţii în care trebuie să fie prezenţi.

În mediul online, lucrurile stau un pic diferit: puteți înregistra conferința sau o puteți transmite în direct, astfel încât și cei care nu au putut participa la ora propusă să aibă șansa să urmărească declarațiile.

Pregătiți un kit de presă care să conțină un comunicat de presă (citiți aici cum să nu îl scrieți), explicații suplimentare, materiale care să permită aprofundarea subiectului, materiale grafice atractive, eventual materiale video dacă aveți. Oferiți tuturor celor prezenți kitul de presă, și creați și linkuri online pentru el, astfel încât să fie descărcat cu ușurință de cei interesați și care nu au putut fi prezenți la conferință.

O „specie” mai deosebită a conferinţei de presă este „excursia de presă”: aceasta îmbracă forma unui tur ghidat (al unui laborator de exemplu) sau al sitului unui proiect, fiind o modalitate formală şi informală prin care jurnaliştii pot afla mai multe despre un anumit proiect.

Iată câteva conferințe de presă emblematice, care să vă servească drept inspirație:

Preferata mea, pentru felul în care s-au organizat să fie o conferință de presă simultană în Bruxelles, Santiago, Taipei, Tokyo și Washington, este cea din 2019 despre prima imagine a unei găuri negre. Pe lângă evenimentul în sine, puteți vedea aici câte materiale suplimentare au pregătit pentru a fi la dispoziția jurnaliștilor.

În fiecare lună, trimit un newsletter despre Știință & Comunicare, cu articole care vorbesc despre cum poate fi mai bine promovată cercetarea în România. Include ce scriu aici, pe blog, dar și articole recente din alte limbi pe care le recomand și le comentez.
Vă puteți abona aici.

CategoriiOutreach

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *