C

Cum se stabilește dacă este „interesantă” o noutate din știință

De ce se aude peste tot despre unele rezultate în cercetare, în timp ce altele, poate publicate într-o revistă cu factor de impact mai mare, obținute cu mai mult efort, nu par să intereseze publicul sau presa?

Interesul potenţial pe care îl poate stârni un articol științific sau rezultatul unei cercetări poate fi definit după aşa-numita „valoare de ştire” a acestuia – adică, dacă acea informaţie este sau nu suficient de interesantă pentru a fi adusă în faţa publicului.

Criteriile jurnalistice de măsurare a valorii de ştire ghidează redacțiile în alegerea subiectelor, dar și specialiștii în comunicare în a filtra toate informațiile științifice care ajung la ei și a propune doar câteva pentru a fi promovate.

Criteriile de mai jos sunt adaptate după Lars Lindberg Christensen în The Hands-On Guide for Science Communicators: A Step-by-Step Approach to Public Outreach.

  • Proximitate temporală şi spaţială: să se fi întâmplat aproape şi să se fi întâmplat recent
  • Relevanţă: subiectul tratat să aibă o influenţă directă sau aproape directă asupra vieţilor cititorilor
  • Impact: cu cât consecinţele unui rezultat al cercetării sunt mai profunde, cu atât cresc şansele preluării acestor informaţii în presă
  • Conflict: un subiect care stârneşte reacţii opuse prin tradiţie (încălzire globală, clonare etc.) se va bucura de mai multă atenţie în comparaţie cu restul
  • Interesul uman: poveşti de viaţă cu care publicul poate empatiza
  • Mister: fenomenele misterioase, detaliile ciudate, rezultatele neaşteptate sunt preluate fără prea multă insistență de presă
  • Descoperire importantă
  • Recorduri (subiecte despre cea mai veche, cea mai mare, cea mai rapidă etc.)
  • Subiecte iubite necondiţionat de presă: sistemul solar, găuri negre, planete care pot găzdui viaţă, extratereştri etc.
  • Imaginile frumoase: în special în domeniul astronomiei
  • Publicarea într-o revistă cu adevărat prestigioasă: subiectele apărute în Science şi Nature sunt privite cu mai mult interes de jurnalişti
  • Legătura cu un subiect „fierbinte”, eventual dintr-un domeniu paralel sau înrudit

Credit foto: Isaac Quesada on Unsplash

În fiecare lună, trimit un newsletter despre Știință & Comunicare, cu articole care vorbesc despre cum poate fi mai bine promovată cercetarea în România. Include ce scriu aici, pe blog, dar și articole recente din alte limbi pe care le recomand și le comentez.
Vă puteți abona aici.

CategoriiFără categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *