C

Cum a fost la workshopul de „Social media pentru promovarea științei”

Am început să lucrez mai mult cu social media, un domeniu al comunicării pe care nu l-am tratat cu seriozitate până acum. Știu la fel de bine ca orice comunicator cât de mult ajută social media, dar am prioritizat o parte a comunicării științei care îmi place mai mult — să găsesc comori ascunse în articole științifice și proiecte de cercetare.

Am ținut săptămâna trecută un atelier pentru cercetători de la Universtatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și UMF Cluj despre social media pentru promovarea științei special pentru că subiectul este în afara zonei mele de confort. Pentru că este un „task”, și nu ceva ce fac cu ușurință, am învățat cât de importante sunt strategia, planificarea și consecvența — și la toate acestea se poate lucra.

De ce ar fi importantă social media și în comunicarea științei?

O noutate pe care am menționat-o în atelier ar fi că impactul pe social media începe să fie facă parte din evaluarea impactului unor lucrări științifice.

Desigur, la acest motiv foarte specific se adaugă și cele generale, despre care am vorbit aici pe blog în mai multe rânduri:

  • Mulți cercetători consideră că a comunica și cu publicul larg este o datorie, atâta timp cât finanțarea este din fonduri publice
  • Pentru că cercetarea în România este subfinanțată și ar fi nevoie de presiune din partea societății pentru a crește fondurile alocate cercetării
  • A lărgi aria comunicării spre audiențe nespecialiste facilitează contactul cu antreprenori, autorități implicate în strategii publice și chiar alți cercetători din domenii conexe, care altfel nu au cum să audă de acel rezultat
  • Notorietatea aduce cu sine șanse sporite pentru obținerea finanțărilor și granturilor
  • Comunicarea cu audiențe generale este condiție obligatorie în H2020
  • Această condiție obligatorie va fi cu siguranță extinsă și pe alte tipuri de proiecte, inclusiv în RO
  • Instituțiile din străinătate sunt evaluate inclusiv pentru vizibilitatea în publicul larg
  • Tendința va apărea și în România, deja există strategii de stimulare a cercetătorilor și cadrelor didactice pentru activități de promovare

Am rugat participanții să scrie care au fost cele mai importante concepte reținute:

  • Consecvența
  • „Spargerea” conținutului în mai multe bucățele ce pot fi comunicate separat
  • Similitudinea dintre canalele de social media și „piețele de desfacere” pentru un produs

Am să detaliez aceste concepte în postări ulterioare.

Le mulțumesc celor care au avut răbdare să se conecteze și deconecteze de trei ori de la Zoom-ul workshop-ului. Am surprins o singură fotografie în timpul atelierului, în care sunt foarte ușor de identificat: sunt persoana care zâmbește cel mai larg.

În fiecare lună, trimit un newsletter despre Știință & Comunicare, cu articole care vorbesc despre cum poate fi mai bine promovată cercetarea în România. Include ce scriu aici, pe blog, dar și articole recente din alte limbi pe care le recomand și le comentez.
Vă puteți abona aici.

CategoriiTraining

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *