C

Catalogul experților — un instrument de promovare mai eficient decât ați crede

Deși nu pare să aibă vreo legătură cu activitatea de comunicare sau promovare, un registru sau un director cu experți este esențial în orice instituție de cercetare.

Gândiți-vă la următoarea situație: presa vuiește pe un anumit subiect, să spunem „posibilă viață pe Venus”, și și-ar dori să ofere context, explicații sau o perspectivă din partea unuia sau mai multora experți români. Pe cine sună? Cum procedează? Jurnaliștii sunt inventivi și vor găsi mereu o soluție, dar cu siguranță instituțiile le-ar putea ușura munca fiind mai transparente, arătându-se dispuse să contribuie la conversația în societate. Este o situație favorabilă ambelor părți: jurnaliștii ar câștiga timp și ar avea siguranța că apelează la persoane cu reputație și expertiză adevărată în domeniu, iar experții intervievați vor fi adevărați ambasadori de imagine pentru instituția din care provin.

În străinătate, majoritatea universităţilor şi instituţiilor de cercetare au un astfel de registru public de experţi, la care presa poate apela de fiecare dată când are nevoie de o voce pertinentă şi abilitată în explicarea sau comentarea unui subiect de interes pentru public.

Directorul cu experţi este foarte bun instrument de comunicare a ştiinţei, deoarece permite valorizarea celor mai preţioase resurse ale instituţiei – oamenii care sunt cei mai buni în domeniul lor. Mai mult de atât, participarea cercetătorilor săi în dezbateri publice pe subiecte de actualitate şi de interes permite instituţiei să micşoreze prăpastia dintre imaginea de turn de fildeş şi viaţa reală.

În plus, în acest fel, ştiinţa îşi îndeplineşte unul dintre rolurile sale importante în societate, şi anume aceea de a oferi o perspectivă echilibrată, raţională şi calma asupra unor subiecte care inflamează în mod nejustificat societatea.

Am trei exemple pozitive din România:

  • BrainMap, despre care am mai scris aici.
  • Universitatea Politehnica București are o platformă care nu pare să fi fost făcută cu gândul la jurnaliști, dar care poate fi folosită pentru a găsi experți într-un anumit domeniu. Pot fi căutați profesori și cercetători în funcție de domeniul de expertiză, dar cantitatea de informații disponibilă pentru fiecare profil variază. Aici aveți un exemplu de profil aproape complet.
  • Asociația cercetătorilor români Ad-Astra are un catalog public al membrilor „Who’s Who”, în care sunt precizate domeniile de expertiză ale cercetătorilor. Din păcate, nu este disponibilă căutarea în funcție de expertiză, trebuie trecut manual prin listă.

Câteva exemple despre cum ar trebui sau ar putea să arate un astfel de director de experți:

În fiecare lună, trimit un newsletter despre Știință & Comunicare, cu articole care vorbesc despre cum poate fi mai bine promovată cercetarea în România. Include ce scriu aici, pe blog, dar și articole recente din alte limbi pe care le recomand și le comentez.
Vă puteți abona aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *