Știați că ciorile au capacitatea să rețină chipul unui om și să îl recunoască când îl vede altă dată? Și că au propriile obiceiuri funerare? Am aflat asta direct de la o cercetătoare reponsabilă de studiul comportamentului ciorilor care adoptă o abordare directă a comunicării științei: sare peste intermediari și se adresează direct publicului.
Fie că este vorba despre podcasturi, conferinţe fascinante sau prezenţa la zilele porţilor deschise, despre site-ul personal sau un blog cu nouăţi din laborator, cercetătorul are numeroase modalităţi de a intra în legătură cu un public interesat de ştiinţă.
Caracteristicile unei bune comunicări, aşa cum au fost acestea determinate de către audienţă, sunt:
- Claritatea şi concizia, în special în comunicarea scrisă
- Adoptarea unui limbaj standard, uşor de înţeleg
- Conţinut educaţional, dar într-o formă atractivă
- Acces facil la informaţii
Câteva exemple de comunicare directă a cercetătorilor cu publicul:
Mai puțin cunoscuți
- Kaeli Swift – comportamentul funerar al ciorilor
- Julie Hecht – studiază câinii
- Helen Zaltzman – lingvistă
- Lila Higgins – entomologie
- Kevin Peter Hand – astrobiologie (NASA)
- Katherine Hatcher – neuroendocrinologie
- Dr. Shane Campbell-Staton – termofiziologie (Un podcast care se intitulează „Biologia Supereroilor”)
- Mary Poffenroth – psihologie
Cum am aflat despre ei? Majoritatea au fost invitați la unul din podcasturile mele preferate de știință, Oologies.
VIP-uri
- Dan Ariely –economie behavioriste
- Neil deGrasse Tyson – astrofizician, face mai mult popularizare, nu se bazează pe cercetare
- Richard Dawkins – biologie
- Brian Cox – fizica particulelor
- Daniel Gilbert – psihologie
România
Lista mea pentru România are deocamdată doar câteva nume, sunt în căutarea mai multor exemple. Dacă știți cercetători implicați în comunicarea directă cu publicul pe paginile/ conturile proprii de social media, vă rog să îmi lăsați un comentariu sau să îmi scrieți la madalina@comunicarestiintifica.ro .
Acesta este ultimul articol care explică modelul de comunicare în trei pași. Pentru a înțelege mai bine subiectul, citiți toate articolele din serie.
- Trei modele posibile pentru comunicarea științei
- Relația dintre cercetător și specialist în comunicare (1)
- La ce folosește un specialist în comunicare (2)
- Relația dintre cercetător și jurnalist (1)
- Reguli de bază în relația cu jurnaliștii (2)
- Comunicare directă cercetător – public (1)
În fiecare lună, trimit un newsletter despre Știință & Comunicare, cu articole care vorbesc despre cum poate fi mai bine promovată cercetarea în România. Include ce scriu aici, pe blog, dar și articole recente din alte limbi pe care le recomand și le comentez.
Vă puteți abona aici.