D

De ce investește CERN în comunicarea către copiii de grădiniță? Un interviu cu șeful programelor pentru educație

La CERN se studiază lucruri complicate, legate de natura materiei și a universului, pe care chiar și majoritatea adulților – pledez: vinovată și eu – nu le înțeleg. Astfel încât, atunci când șeful programelor pentru educație de la CERN – Sascha Schmeling – a declarat la o conferință că activitățile de comunicare ale instituției încep cu copiii de la grădiniță, a trebuit neapărat să îl întreb: de ce?

CERN începe să comunice cu copiii de la vârsta de șase ani. „Studiile pe care le avem la dispoziție ne arată că decizia copiilor de a se îndrepta spre domeniul științelor este luată între vârsta de opt și nouă ani, așa că dacă mergi și vorbești cu un copil despre știință la vârsta de 12 ani este prea târziu.”

Mi-au plăcut foarte mult ideea și raționamentul. La Noaptea cercetătorilor avem și noi activități de outreach spre un public tânăr, avem chiar și activități de colorat pentru cei foarte mici, dar niciodată nu ne-am gândit să facem un efort activ de explicare a științei pentru ei, îi consideram prea mici.

CERN are două tipuri de activități științifice pentru copiii de grădiniță. Prima se numește „În pielea unui cercetător”, în cadrul căruia cercetătorii vizitează școli primare sau grădinițe și folosesc cutii misterioase. Această activitate presupune investigarea conținutului unei cutii fără să o deschidă. Ca urmare, copii ajung să înțeleagă diferența dintre observație și interpretare, ce înseamnă o ipoteză, la ce ajută colaborarea și curiozitatea. „Copiii le iubesc. Și în felul acesta învață – să îi spunem – alfabetizarea științific (scientific literacy). Învață cum să testeze o idee, cum să formuleze o concluzie și cum să o îmbunătățească”, a explicat Sascha Schmeling.

Al doilea proiect este „Desenează-mi un fizician” și se face doar la școlile primare și grădințele de la nivel local. Copiii sunt rugați să deseneze cum cred că arată un fizician, după care vizitează CERN-ul și mai desenează o dată. La final se face o expoziție cu ambele tipuri de desene. Rezultatul? Sascha Schmeling spune că „În primele se vede un fizician într-un halat alb, un fel de Einsteini care vorbesc cu marțieni sau omuleți verzi. În cele din a doua fază se văd în principal oameni în fața calculatoarelor. Ceea ce este din păcat adevărat, asta fac majoritatea cercetătorilor. Dar în desene se văd și experimentele mari pe care le avem și oameni care lucrează lângă acestea. În felul acesta, ei află ce se întâmplă cu adevărat la CERN.”

Strategia CERN în relație cu acest public foarte tânăr este să le creeze obișnuința de a fi curioși, dar și să le ofere, prin cercetătorii pe care copiii îi cunosc, modele demne de urmat. „ Ceea ce vedem acum în Franța, Elveția și Germania este că în rândul celebrităților, de la politicieni la persoane din zona divertismentului, este la modă să se spună că nu se pricep la fizică sau matematică. Modelul pe care îl transmit ei este că este foarte greu să fii un cercetător.” Oamenii de la CERN își doresc să stârnească sentimental opus, și anume, copiii să își dea seama că pot face și ei cercetare, nu este ceva imposibil.

Implicarea cercetătorilor în aceste activități este foarte mare. De exemplu, videoclipul rap viral care explica ce se întâmplă la CERN a fost gândit și implementat total de cercetători, fără vreo regie din partea unor savanți de comunicare. Activitatea lor preferată este însă alta: „cel mai mult le place să meargă înapoi în școlile pe care le-au terminat, iar de acolo se întorc cu idei noi, pe care apoi le colectăm.”

În curând, la CERN se va deschide și un Centru de Știință, ce va primi 300.000 de copii pe an. Centrul va găzdui activități hands-on pentru copiii de grădiniță, pe o scală/scară foarte largă.

Dacă vreți să citiți mai multe despre strategia de comunicare a CERN, aceasta este publică și poate fi descărcată de oricine aici: https://communications.web.cern.ch/strategy

Puteți asculta aici înregistrarea discrusului pe care Sascha Schmeling, Head of Educational Outreach and Physics Education Research, l-a susținut la Conferința Națională a Comunității ,,Educație pentru Științe”. (după minutul 43).

CategoriiStudiu de caz

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *