Trei tipuri de prezentare – 3. Metafora

Cum se structurează o prezentare pe o temă știinfițifică, astfel încât tema să fie mai ușor înțeleasă de un public neavizat?

Am prezentat până acum două tipuri de structuri – (1) Soluția și (2) Clepsidra.

Una dintre cele mai eficiente, dar care necesită un grad de creativitate mai ridicat, este tipul de prezentare tip Metaforă.

Acesta presupune ca persoana care gândește prezentarea să își explice propriul subiect, mai greu de înțeles, făcând apel la un concept mult mai larg răspândit și comun. Cele două subiecte trebuie să aibă similarități atât în viziunea generală, cât și în elemente specifice.

Dacă, de exemplu, comparăm un proces complicat și multidisciplinar cu un mic dejun englezesc, e important să fie comparabil și procesul, cât și fiecare disciplină în parte cu fiecare componentă a mic-dejunului în parte (un anumit element sunt ochiurile, un altul roșiile, un altul fasolele etc.) și totul – o combinație neobișnuită dar care funcționează și te ține hrănit toată ziua.

Avantajul acestei structuri de prezentare este că se înțelege aproape imediat despre ce este vorba. Metafora apare încă din introducere și, prin revenirea permanentă la ea, se poate menține ușor interesul publicului.

Desigur, nu orice subiect se pretează unei metafore. E mai bine să folosiți alt tip de structură decât o analogie forțată.

Cum funcționează prezentarea tip metaforă în exemplul de mai jos?

Introducerea meatforei: Cum modelează ştirile felul în care vedem lumea? Aici e lumea aşa cum arată ea, în funcţie de suprafaţa terestră. Şi acesta e felul în care ştirile modelează ceea ce americanii văd. (Râsete) Această hartă… (Râsete) (Aplauze)

Primele patru secunde din discurs sunt suficiente pentru transmiterea și reținerea ideii principale din prezentare. Aceasta este puterea enormă a tipului de prezentare tip metaforă.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *